Tuesday 6 October 2015

SERINDIT DAN BURUNG PULING

Terbay (Lastik)

Mengingatkan dua ekor burung ini saya akan tersenyum sendiri mengingat bertapa susah untuk menangkap kedua jenis burung hijau yang cantik ini, Kami memcuba berbagai cara untuk memerangkapnya seperti menahan denak (perangkap) menahan getah dan terbay. Bila mengingatkan terbay lah saya akan tersenyum sendiri kerana walaupun saya boleh dikatakan mahir menerbay namun satu kelamahan saya ialah semasa melepaskan peluru terbay kaki dan badan saya juga terangkat dan mengakibatkan seluruh burung akan bertempiran lari kerana terkejut. Walaupun saya cuba kontrol namun ianya akan menghilangkan skil menerbay saya dan perkara ini berterusan dan saya selalu di ketawakan oleh adik adik saya setiap kali saya menerbay burung.

sebenarnya saya bukan sahaja menerbay kedua burung ini tetapi yang paling banyak maut ditangan saya ialah burung tek tek kerana kebiasaanya hanya burung ini duduk rendah di pokok semalu dan memudahkan saya menerbay. lagipun dia ni jenis tak terkejut dengan skil menerbay saya yang ganjil itu. tu yang maut banyak tu Mengingatkan terbay inilah saya tak akan lupakan dua petua atau fatwa kawan saya mengatakan jika menerbay burung dengan membaca Bismilah burung itu tak perlu di sembelih lagi dan boleh di makan dan yang paling melucukan ialah petua menerbay anjing supaya terputus dua badanya ialah dengan memutarkan tali terbay dan ini yang nejadi bahan lawak terbay yang teragung pernah saya ketahui setakat ini. Entahlah saya selalu senyum sendiri mengingatkanya.



Terbay ni pun satu haru juga kalu di letakan peluru yang agak besar ada kemungkinan peluru itu membalik mengenai penerbay adalah 50-50 aku tak tahu kenapa dan kekadang juga getah terbay ini akan tercabut atau putus dan ianya sudah tentu akan membidas muka saya kerana kebiasaaanya skil menerbay yang baik adalah meletakan terbay berhampiran muka dan mengunting dengan memejamkan mata kanan atau kiri mengikut keselesaan sendiri. Dah tua bangka inipun aku masih mengunakan terbay untuk menghalau anjing dan yang tak sedap tu pernah batu yang ku lastik mengenai kereta sesaorang (maklumlah terbay kat taman taman ni mana ada lindungan lain kecuali cermin tingkap rumah dan kereta orang Sejak itulah aku berenti menerbay sehingga kini kerana aku tak pasti aku boleh menerbay tampa mengenai objek lain.

No comments:

Post a Comment