Tuesday 6 October 2015

SEKOLAH DAN TEMAN TEMAN



Zaman persekolahan mengingatkan saya kepada teman teman lama saya namun begitu zaman bersekolah rendah adalah yang paling menjadi kenangan kepada saya. Saya masih ingat bertapa seronoknya saya untuk memasuki sekolah rendah dan bagaimana aktifnya saya masa bersekolah selain dari menjadi ketua darjah saya juga aktif dalam sukan dan kegiatan seni, saya juga merupakan antara murid yang paling mahir melukis di sekolah saya dan pernah mewakili sekolah dalam pertandingan melukis, saya juga pernah mewakili sekolah dalam bolasepak dan permainan catur serta sepak takraw.

Namun begitu saya agak tengelam dalam permainan bolasepak kerana saiz badan saya yang kecil berbanding dengan kawan kawan saya yang lain. sebab itulah semasa sekolah menengah saya menumpukan kepada permainan hoki sahaja dan saya telah berjaya mewakili sekolah saya sehingga ke tingkatan 5. saya juga aktif dalam persatuan pengakap dan saya juga sering di suruh menyayi dan berderama pada setiap kali ada sambutan hari guru atau hari penyampaian hadiah.

Zaman persekolahan saya tidaklah begitu memberangsangkan kerana saya bukanlah termasuk golongan budak yang pintar namun saya tak pernah rasa tersisih dengan keaadan ini memandangkan saya memang berminat untuk bersekolah, lebih lebih lagi selepas saya memasuki asrama dan mula bergaul dengan murid-murid pintar. Kehidupan sekolah saya telah banyak di habiskan di asrama dan segala nostalgia hidup di asrama tak mungkin akan luput dari ingatan saya sehingga kini. Hidup di asrama menjadikan saya seorang yang berdikari dan telah memisahkan saya dengan keluarga saya terutama ibu kesayangan saya. Selepas saya tinggal di asrama juga segala permainan dan kengkawan kampung saya tinggalkan terus sehinggalah sekarang. Dan segalanya hanya jadi kenangan indah dalam hidup saya sehingga kini.
Pengalaman hidup di kampung dan di asrama kemudianya telah mendewasakan saya dari pelbagai segi. Namun asramalah tempat latihan terbaik saya kerana saya telah mula tinggal di asrama sejak dari tingkatan satu sehingga ke tingkatan 5. Sebenarnya banyak cerita dan pegalaman di asrama yang masih menyentuh perasaan saya sehingga kini dan saya akan cuba kumpulkan cerita asrama ini bila ada kesempatan kelak.

No comments:

Post a Comment