Tuesday 6 October 2015

KUALA LUMPUR DAN KERJA KONTREK



Satu satunya lagi kenangan yang tak pernah luput dari ingatan saya ialah ketika saya menanti keputusan SPM saya telah nekad mengikut abang saya ke KL untuk bekerja kontrek, Segalanya bermula selepas saya melihat kawan-kawan saya yang balik dari KL membawa wang berkepul kepul di dalam poket. Saya dan abg telah buat keputusan berhijrah ke KL dan sambil-sambil mencari kerja di sana.

Itulah Kali pertama saya ke KL dan kami telah tinggal di rumah kontrek di Yow Chuan Plaza dekat dengan ampang Park, Abang saya telah mendapat kerja disitu dengan mudah namun abg saya tak mengizinkan saya bekerja konterek kerana keaadan fizikal saya tak mengizinkan dan saya telah di benarkan berkerja di kilang. Saya memang mendapat kerja di sebuah kilang wahsia dan saya bekerja sehari suntuk tanpa saya minta gaji kerana saya tak datang lagi pada hari kedua kerana saya merasakan gaji yang saya terima langsung tak berbaloi dengan kerja yang tidak berhenti itu. Itu jugalah kali pertama saya mengunakan punch kad setelah saya mencuba di dua kilang yang lain dengan gaji yang juga murah sekali saya bertekad untuk tidak mahu lagi bekerja di kilang dan saya membuat keputusan merayu kepada abang saya agar membenarkan saya bekerja kontrek sahaja.

Akhirnya abg saya bersetuju dan saya telah bekerja kontrek di Salak South iaitu konterk menanam paip di bawah tanah. Saya tinggal bersama seorang rakan lain yang juga dari kampung berdekatan dengan tempat pembuangan sampah dan rel keretapi ,sebulan genap saya berkerja di situ saya telah mendapat demam yang teruk kerana tekanan kerja yang terlalu hebat . Saya melarang kawan saya dari memberitahu abang saya kerana di kuatiri dia nanti tak akan membenarkan lagi saya bekerja konterek . Namun tak semena mena abg saya datang ke rumah kongsi kami dan setelah tahu saya demam dia mengajak saya tinggal bersamanya kembali dan kali ini kami berkerja bersama di projek Daya Bumi dan di situ juga saya hanya berkerja sebulan genap selepas mendapat gaji pertama saya telah membuat keputusan nekad untuk balik ke kampung dan abang saya akhirnya menyusur sebulan kemudianya.
Apa yang saya tak boleh lupa masa berada di Kuala lumpur ialah bagimana ketika kami makan kat Benting terdengar lagu DJ Dave "di desa kasih ku tertumpah" dan ini membuatkan saya begitu sayu dan ingin pulang kekampung. Selain itu saya dan abang juga pernah beraok sehari suntuk kerana duit yang dipinjam dari kepala konterek telah hilang dan akibatnya sehari suntuk tu saya cuma minum air paip si kolah sahaja untuk menahan kelaparan. Menjelang Esoknya barulah pinjaman terbaru boleh di buat. Kami mengambil evans itu untuk membeli nasi pada setiap hari. Maklumlah kais pagi makan pagiterpaksale buat muka selamba kat tokeh cina tu. Masa ini baru ku sedar bertapa susahnya hidup di KL tanpa wang dan pekerjaan yang tetap.

Selepas balik ke kampung saya tak lagi ke KL sehingalah saya mendapat pangilan temuduga pekerjaan saya pertama dulu (MARDI). Dan sekarang setiap kali saya mengunjungi KL saya akan menyusuri kembali kenangan yang saya tinggalkan disana sedih indah menyeksa dan penuh kenangan. Sehingga sekarang saya boleh dikatakan mahir dengan tempat tempat di KL dan boleh memandu kereta sendiri tanpa sesat di pusat bandar Kuala Lumpur.
Bagaimanapun KL telah mengejar saya erti berdikari kesusahan dan kesabaran. Banyak pengalaman pahit getir saya di KL membantu saya bertekun dalam menjalankan tugas-tugas saya sekarang yang lebih seratus kali lebih ringan dari pekerjaan saya kini. Pengalaman pernah menjadi kuli juga telah mengajar saya menghargai orang orang bawahan saya .

No comments:

Post a Comment