Tuesday 6 October 2015

HUTAN DAN BUAH-BUAH HUTAN

Sesuatu yang tak mungkin aku lupakan ialah bagaimana aku dan kengkawan sering masuk ke hutan berdekatan pada setiap kali musim buah-buahan hutan namun begitu aku tidaklah merantau terlalu jauh kehutan kerana takut. Selalunya kami boleh mmengetahui tentang musim buah-buahan hutan ini apabila orang kampung mula pergi mencari petai hutan yang banyak kedapatan di dalam hutan di sebelah menyebelah kampung kami. Petai hutan selalunya di dapati dengan banyak oleh penduduk kampung bila memasuki hutan dan di jual dengan harga yang berpatutan di kampung. Namun begitu ianya semakin berkurangan sejak kebelakangan ini kerana sikap orang kampung sendiri yang mengambil jalan mudah dengan menebang pokoknya untuk mengambil buahnya pada setiap kali musim petai hutan berbuah. Kelakuan inilah yang telah banyak menyumbang kepada kepupusan petai-petai hutan.



Mengingatkan kisah masuk kehutan mencari buah-buahan hutan ini aku tak boleh melupakan kisah bagaimana kami pernah pergi kehutan berdekatan untuk mencari buah buahan hutan yang banyak terdapat di dalamnya. Aku memang heran kerana ditengah tengah hutan boleh pula kedapatan pokok-pokok buah-buahan yang banyak seolah olah ada penghuni yang menanamnya. Sebenarnya terdapat banyak versi cerita bagaimana pokok-pokok ini boleh ada didalam satu satu kawasan hutan itu. Ada mengatakan ianya di tanam oleh orang bunian dan ada juga yang mengatakan oleh kaum asli sakai yang berpindah randah dan tak kurang pula yang mengatakan ianya adalah hasil dari najis binatang yang memakan buah-buahan tersebut. Aku tak kisah sangat bagaimana ia boleh tumbuh di situ cuma aku heran mengapa ia tumbuh sebanyak itu seolah olah sebuah dusun buah buahan pulak kat dalam hutan tu.
Semasa aku tengok banyaknya buah buahan tu aku dan kengkawan cubalah memanjat pokok tampoi apalagi kami kutip buah tu semaunya memang banyak dan tak terpikul nak bawa balik kami cuma ambik buah yang susah nak dapat di kampung macam buah jentik-jentik dan tampoi sahaja yang buah lain lain kami tinggal begitu sahaja kerana pokoknya memang tinggi melangit. Pokok petai pun kelihatan sangat tinggi dan besar, patut lah fikir aku orang kampung mengambil jalan mudah dengan menebangnya. Kami pun nyaris-nyaris nak meneebang pokok tampoi walaupun pokoknya rendah sahaja.

Sementara pokok kasai dan ceneriang banyak kedapatan di tepi tepi sungai selalu kami panjat la pokok cenerai naik goncang pokoknya. Tetapi pokok kasai memang kalau di goncang sampai luruh dahan dia pun buah dia takan luruh punya sebab dia memang liat. Selalunya kami ambil kayu dan membaling buahnya kekadang tu lebih banyak kayu penuju tu dari buah yang luruh yang kami perolihi tetapi bebudak mana nak jemu dok kerja tuju buah tu sampai habis daun-daun pokok kasai bertaburan. Setelah penat kami mandi dan kemudian balik kerumah mankedarah nasi juga akhirnya. Bila makan tu pun bukan main lapar lagilah mana tidaknya banyak tenaga di habiskan untuk kerja tuju menuju tadi.

Sekarang aku tak pasti apakah semua khazanah hutan yang kulihat dulu masih ujud kerana kerja pembalakan sangat aktif di jalankan di kawasan bukit berdekatan. Kalau di lihat pada perubahan struktur sungai aku berkeyakinan hutan juga turut musnah angkaranya. Tapi aku tak pasti sejauh mana kemusnahan yang di alami kerana semenjak aku berkerja aku tak lagi pernah menyusuri hutan mencari buah-buahan hutan seperti masa kecil ku dulu.
geovisit();

No comments:

Post a Comment