Tuesday 6 October 2015

BIJIH KOPI BOTOL BIJI GETAH DAN BERNIAGA


Mengingatkan semua ini aku pasti tak akan lupakan ikhtiar kami untuk mendapatkan sedikit wang belanja harian atau untuk bermain. Dulu segalanya kena kami usahakan sendiri untuk mendapatkan wang saku lebih walaupun wang sekolah di berikan ianya tidaklah sebanyak yang bebudak sekarang dapat kami kena berusaha sendiri jika ingin berbelanja lebih.

Kebetulah ketiga-tiga benda ini mempunyai pasaran yang baik ketika itu. Selalunya kami akan berikhtiar untuk mencari wang dengan mencari bijih timah, menjual botol, biji kopi dan biji getah mengikut musim-musimnya tersendiri. Macam bijih timah biji getah dan kopi gugur walaupun kami berjaya mengumpulnya sedikit sahaja tapi bila di bawa kekedai ternyata ada pembelinya dan boleh menjadi wang. Sebab itulah kami berusaha mencari semuanya ini seperti mengayak bijih timah di sungai dengan cara apa sekalipun dan akan cuba mengutip kopi gugur dan biji getah untuk di jual.





Mencari semua ini tak lah menjadi masalah jika ada kemahuan dan rajin cuma jika mencari botol agak mengerikan kerana kami sangat takut dengan kling botol kerana orang kampung membawa cerita mereka ini juga sedang mencari kepala budak untuk di letakan di bawah jambatan. Lagi pula selalunya kling botol tidak memberikan kami wang malahan di tukarkan dengan kacang kuda yang di bungkus didalam bungkusan suratkhabar yang di gulung panjang dan meruncing. Nampak banyak tetapi bila di buka adalah seketul dua ketu kacang kuda sahaja,
Teringatkan kisah mencari duit saku ini jugalah aku tak boleh lupakan aku pernah berniaga buah cempedak dengan adik adik ku dan kengkawan mengunakan modal duit raya yang di kongsi beramai ramai. Setelah sehari suntuk menunggu tiada siapa yang ingin membeli cempedak kami seperti yang kami tawarkan dan jika ada pun di bawah paras modal kami. Akhirnya kami terpaksa menjual cempedak itu diatas harga modal dan kami tiada apa apa keuntungan untuk bisnes kami hari itu kecuali letih dan lesu menunggu buah cempedak dari pagi sehingga petang.


Ada juga sekali peristiwa di hari raya kami berniaga dam tikam tikam memang apabila semua no telah di beli dan hadiah telah di tuntut kami beroleh sedikit keuntungan darinya. Memang telah di takdirkan kami tidak di izinkan untuk menjamah wang yang sebegitu akhirnya kesemu wang untung dan modal kami lesap di curi oleng kengkawan lain. Mula mula tu sedih juga tetapi bila besar aku bersyukur juga kerana kalau tak kami tentu terlibat dalam memakan duit haram.

Semua pengalaman pahit getir yang aku lalui di zaman kanak kanak aku sebenarnya mengajar aku erti kehidupan sebenar. Sememang nya selepas aku dewasa aku agak berhati hati untuk menjalankan perniagaan. Namu sebenarnya kesemua famali aku mempunyai otak bisnes cuma masa yang akan menentukan apakah kami boleh membena satu empayar perniagaan yang besar suatu hari kelak. Jalan perintis telah di mulakan oleh dua adik ku yang cuba bergiat dalam perniagaan berkaitan komputer dan aku juga berhasrat menyusurinya kemudian.

No comments:

Post a Comment