Tuesday 6 October 2015

SIAPA MELABUR

Masa kecil juga mengingatkan saya tentang sikap tegas bapa saya yang menjadikan kami adik beradik amat berdisplin dan tidak mudah terpengaruh dengan sebarang masalah atau gejala sosial.Mengenangkan segala displin yang di kenakan kepada kami oleh bapa kami saya teringat suatu undang-undang yang dibuat oleh bapa saya yang agak melucukan dan menjadi bahanketawanya sehinggalah kami dewasa. Ceritanya begini.

Kami 6 beradik semasa kecil agak nakal dan selalu bermain-main dibawah rumah kami barang permainan boleh kami mainkan dan kebayakanya kami olah sendiri seperti mencipta sendiri kereta telepon drum dan lain lain. Suatu masalah yang menggangu kami ketika bermain inilah sering terdapat longgokan taik dibawah rumah. Apabila ditanyakan siapakah bertanggung jawab melabur tiada yang mengaku sehinggalah bapa saya menlantik saya menjadi angota polis untuk melapurkan siapakah yang empunyaangkara. Saya pun taat menjalankan tugas sehingga akhirnya saya dapat mengesan siapakah yang bertanggung jawab.

Namun menjadi masalah besar pula kepada saya untuk melaporkan kepada bapa saya kerana tuan empunya pelaburan terlalu garang dan menakutkan saya. Ini menjadikan masalah itu berlarutan sehinggalah saya di pecat dari jawatan polis itu kerana gagal menjalankan tugas. Nak di jadikan cerita bapa saya kebetulan pula melantik orang yang selama ini melabur merata rata mengantikan tempat saya.dan setelah perlantikannya di buat mungkin diatas kesedaranya sendiri dia tidak lagi secara langsung melabur merata rata kerana rasa bertanggungjawab terhadap tugasnya.jadi masalah itu selesai dengan sendirinya.

No comments:

Post a Comment