Tuesday 6 October 2015

IBUKU DAN AKU





Semasa aku kecil aku selalu bermain dengan kawan kawan sehingga lupa kerja sekolah dan kerja rumah. Ibu selalu memarahi aku atas kelalaian ini. tapi aku tetap seperti biasa tidak mahu berupah perangai sehinggalah pada suatu hari ibuku betul betul marah apabila aku tidak pulang pulang kerumah walaupun azan magrib telah berkumandang di masjid dan radio.
Aku masih ingat ibuku membawa sebilah parang untuk mencari aku dan aku bernasib baik kerana ada seperdu selaput tunggul melindungi aku walaupun beberapa kali ibuku lalu di kawasan itu sambil melibas libas parangnya. Aku yakin kalaupun ibuku menemui aku masa itu dia tidak akan membunuh aku tetapi dah tentu dia balun aku sepuas hatinya kerana pernah satu ketika dia membalun aku dengan buluh sehingga hancur buluh itu. Walau bagaimana pun aku masih tidak takut kepada ibuku berbanding dengan ayahku yang lebih banyak mengacah dari memukul. Kerana selalu kenabalun inilah menjadikan aku seorang anak yang boleh di kira OK la.Walaubagaimanapun aku tidak pernah menaruh dendam pada mereka berdua malah menyayangi mereka kerana telah dapat membentuk keperibadian yang aku miliki sekarang dan saat yang paling menyedihkan ialah ibuku pergi menemui tuhan sebelum sempat beliau dapat merasai sepenuhnya nikmat kejayaan anak anak beliau yang boleh dikatakan semuanya mendapat pekerjaan yang baik

Saya sebenarnya sangat rapat dengan ibu saya namun saya kurang mendapat peluang untuk bermesra denganya kerana saya mula tinggal diasrama semenjak dari tingkatan 1 hingga ke tingkatan 5 dan selepas itu saya merantau dan bekerja pula. Namun apa yang tak boleh saya lupakan adalah bagaimana ibu saya sangup bersusah payah menghatar saya untuk mendaftar diri semasa mula bekerja dan bagaimana dia menjaga saya ketika dalam perjalanan menaiki keretapi dan bila sampai ketapah terlalu awal dan saya terpaksa tidur di atas ribaannya sehingga subuh di kerusi panjang stesen keretapi tapah road sementara menanti keretapi sambungan untuk menuju ke Teluk Intan. Sampai sekarang setiap kali saya melintasi tapah road saya akan mengingati ibu saya.

Saat aku kehilangan ibu adalah hari yang paling malang buat ku kerana ibu meninggal tanpa di temani oleh sesiapapun dari anak anaknya kerana semuanya berada berjauhan denganya. Aku sendiri hanya dimaklumkan ibu hanya sakit kuat dan aku pulang dengan harapan dapat menemuinya tapi kenyataanya dia dah pergi buat selamanya. Pergi setelah berjaya mendidik kesemua anaknya berjaya dalam pelajaran tanpa dia sendiri sempat merasai kejayaan anak-anaknya. Kalau adapun aku hanya sempat memberikan sedikit wang gajiku kepadanya sebelum kepergianya.
Apa yang mengherankan antara 44 hari sebelum kematian nya aku di minta ibu balik bercuti di kampung bersamanya dan ibu banyak bertanya hal-hal agama kepadaku. Pebualan terakhirnya yang paling aku ingati ialah dia mengatakan (aku terjemah kembali dari perkataan asal dia dari bahasa daerah sik yang madsudnya lebih kurang begini)"Kita manusia sebenarnya sedang bergerak ke satu lubang (kematian) kita tak tahu siapa yang akan tiba atau jatuh dahulu kelubang itu"

Ibu apakah ibu sudah tahu saat kematian ibu masa tu aku tak pasti tapi tak sampai 40 hari selepas itu ibu meninggal dalam usia yang masih mudah. Aku sangat sedih kerana ibukulah seorang yang sangat kuat bekerja dan memahami perasaan dan hati kami adik beradik. Dan ibu akan tetap menjadi sanjunganku hingga ke akhir hayatku. Cuma yang aku mampu kini aku berharap apa sahaja pekerjaan yang baik aku lakukan dan jika berpahala akan ku sedekahkan kesemuanya kepada ibuku.

.ALFATIHAH
dari catatan asal tak boleh edit emel terhapus
http://hashimrashid.blogspot.my/2008/01/bijih-kopi-botol-biji-getah-dan.html

No comments:

Post a Comment